Friday, July 12, 2013

Motivational Statements of the Day

As one of the tips to avoid cancer:
Anger, unforgiving and bitterness put the body into a stressful and acidic environment.
Learn to have a loving and forgiving spirit.
Learn to relax and enjoy life.
 
Tak penting siapa kita semalam, yang penting ialah siapa kita hari ini.
 
Yang utama bukan siapa kita dalam pandangan manusia, tetapi siapa kita dalam pandangan Allah.
 
Mengalah bukan bererti kalah.

Value Your Gifts

 

Tuesday, June 11, 2013

You Are Never Second

I really love this phrase. Every time I say this, I feel like crying.
This phrase was uttered by Bruce Willis in the movie The 6th Sense.
 
Perhaps he regretted it very much, for spending so much time in other matters other than his wife.
He only got to utter the words when his soul was about to be taken away forever in the movie.
 
He said this when the wife was sleeping. This is since the boy advised him to say things he wants to say to the living during their sleep. The living can hear you when they are sleeping, he says. That's the only time.
 
You are never second. Bercakaplah dgn ikhlas pada pasangan anda, sementara dia boleh dengar dan faham dgn jelas.

Thursday, April 18, 2013

Memang Allah Sengaja

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan Allah.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat kasih sayang yang terbaik, khas untuk diri kita.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa Allah Maha Pemurah dan Penyayang kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tidak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita menjadi manusia yang hebat jiwanya.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya ada pada Allah.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih mengenali kehidupan yang tak selamanya kekal.
 
Sabda Nabi:
"Cintailah siapa yang ada di bumi supaya kamu akan dicintai oleh makhluk yang berada di langit" (riwayat Tabrani).

Tuesday, April 9, 2013

Patah Seribu

Oh semalam cermin keretaku retak seribu. Sama ada kereta terlampau panas atau ada pakcik mesin rumput telah berjaya mempelantingkan batu dan terkena cermin keretaku.
Surprisingly, aku hanya panik sekejap je lah, then I know what to do - pegi mekanik terus. Ganti cermin.
Tak perlu lah nak marah2 atau menyumpah2. Ada sikit lah dlm hatikan, tapi hapuskan segera lah!
Move on, agaknya adalah tu aku belum sempurnakan tuntutan. Kena muhasabah sikit nampak gayanya ni.
Oh cermin retak ni mcm ada iras lagu Shila Amzah - Patah Seribu. Mcm nilah rupa lagu ni.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, April 2, 2013

Bonanza from Mekah

Semalam ada hamba Allah beri saya hadiah yang sangat istimewa.
Katanya hadiah istimewa ini ialah untuk orang yang sangat istimewa.
Katanya 1 dalam 1 juta.
One in a million.

Istimewa sangatkah pengorbanan ini?
Penghargaan, hadiah dan pujian, memang tak pernah masuk dalam agenda saya.
Saya suka kawan saya kata semalam, ayatnya ialah Fi Sabillillah.
Jihad yang paling besar ialah jihad melawan hawa nafsu. Itulah peperangan sebenar.

Rezeki pulak bila dapat hadiah dari Mekah ni.
Tempat suci, amalan suci, insya Allah orang yg menerima hadiah akan terus berusaha menyucikan hatinya.
Ya Allah, jadikan Al-Quran ini cahaya dadaku, pengubat kesedihanku, sumber kekuatanku dan cahaya amalanku di akhirat kelak. Amin.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, March 26, 2013

Pantai Nan Indah

Setiap kali balik kampung ke Terengganu, kita pasti melalui pantai nan indah ini di sekitar Pekan, Pahang. It is not a private beach nor is public beach with amenities.
Pantai ini menyimpan banyak sejarah. Suka, duka, riang, tawa, tangisan, pantai ini menjadi saksi.
Semoga Allah kukuhkan semangat, tabahkan hati dan cekalkan jiwa menghadapi dugaan dan ujian Allah seteguh pantai ini, walau dilanda badai berjuta kali, pantai ini tetap indah. Pantai ini menyimpan seribu rahsia, namun ia tetap teguh berdiri dan berbakti pada hambaNya yg mencari ketenangan. Alhamdullillah.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone