Tuesday, December 9, 2014

Keturunan

Sabda Nabi - "Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara. Kerana hartanya, agamanya, kecantikannya dan keturunannya. Pilihlah yang beragama, nescaya kamu akan bahagia".
Hadith ini bukanlah semata-mata untuk kaum lelaki memilih bakal isteri, tetapi juga untuk perempuan bijak menggunakannya untuk memilih calon suami.
 
Ada sebab mengapa Nabi menyarankan semua faktor ini. Ini bukan perkara suka2 - trial and error. Mari kita lihat salah satu faktor yang Nabi gariskan iaitu - Keturunan.
 
Setelah kita berkahwin, baru kita kenal erti dunia dan erti hidup yang sebenar. Faktor keturunan amat penting kerana di situ kita akan lihat, bagaimana seseorang itu dididik dan dibesarkan oleh keluarganya. Apa yang mungkin tidak elok dalam keluarga dan cara kita dibesarkan, mungkin adalah perkara biasa pada keluarga dan cara hidup pasangan kita.
Norma kehidupan, cara pendidikan, kekuatan iman dan penekanan taqwa, amat bergantung pada faktor keturunan.
 
Selain itu, faktor biologi juga memainkan peranan. Rhesus negatif dan rhesus positif boleh menyebabkan lahirnya anak yang tidak berapa sihat. Juga jika keturunan mempunyai sejarah penyakit seperti gila, sawan, darah tinggi, kanser dan sebagainya, adalah juga faktor yang tidak boleh dipandang enteng. Walaupun penyakit seperti kanser umpamanya, sudah tidak kenal pada keturunan, namun kebarangkalian adalah lebih tinggi jika ibu atau bapa pada pasangan kita mempunyai penyakit itu.
 
Dalam kehidupan dan kepercayaan orang Melayu, faktor saka juga memainkan peranan. Ini sama sekali tidak boleh dipandang ringan. Kita perlu membuat kajian latar belakang dan keturunan bakal pasangan kita, jika antara ahli keluarganya mempunyai kecenderungan ke arah ini. Saka biasanya akan melibatkan 7 keturunan. Jangan sampai bila dah beranak pinak, baru kita sedar rupanya dalam keluarga pasangan kita, ada benda asing ini, yang akan juga secara langsung melibatkan anak-anak dan cucu-cucu kita di kemudian hari.
 
Bila sudah lama berkahwin, kita kaji selidik kembali, kenapa Nabi menyarankan faktor2 ini. Jika kita rasa kita telah melakukan kesilapan dalam membuat pilihan pasangan hidup, kita tiada pilihan (cerai adalah perkara terakhir) melainkan saling memperingatkan faktor2 ini kepada anak2 kita nanti bila mereka dewasa dan ingin mendirikan mahligai bahagia mereka.
 
Belajar dari kesilapan lalu dari diri sendiri, dan juga diri orang lain. Terutama dari orang yang benar2 sayangkan kita dan ingin melihat kita bahagia. 

Friday, July 12, 2013

Motivational Statements of the Day

As one of the tips to avoid cancer:
Anger, unforgiving and bitterness put the body into a stressful and acidic environment.
Learn to have a loving and forgiving spirit.
Learn to relax and enjoy life.
 
Tak penting siapa kita semalam, yang penting ialah siapa kita hari ini.
 
Yang utama bukan siapa kita dalam pandangan manusia, tetapi siapa kita dalam pandangan Allah.
 
Mengalah bukan bererti kalah.

Value Your Gifts

 

Tuesday, June 11, 2013

You Are Never Second

I really love this phrase. Every time I say this, I feel like crying.
This phrase was uttered by Bruce Willis in the movie The 6th Sense.
 
Perhaps he regretted it very much, for spending so much time in other matters other than his wife.
He only got to utter the words when his soul was about to be taken away forever in the movie.
 
He said this when the wife was sleeping. This is since the boy advised him to say things he wants to say to the living during their sleep. The living can hear you when they are sleeping, he says. That's the only time.
 
You are never second. Bercakaplah dgn ikhlas pada pasangan anda, sementara dia boleh dengar dan faham dgn jelas.

Thursday, April 18, 2013

Memang Allah Sengaja

Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan Allah.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat kasih sayang yang terbaik, khas untuk diri kita.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa Allah Maha Pemurah dan Penyayang kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tidak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita menjadi manusia yang hebat jiwanya.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya ada pada Allah.
 
Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih mengenali kehidupan yang tak selamanya kekal.
 
Sabda Nabi:
"Cintailah siapa yang ada di bumi supaya kamu akan dicintai oleh makhluk yang berada di langit" (riwayat Tabrani).

Tuesday, April 9, 2013

Patah Seribu

Oh semalam cermin keretaku retak seribu. Sama ada kereta terlampau panas atau ada pakcik mesin rumput telah berjaya mempelantingkan batu dan terkena cermin keretaku.
Surprisingly, aku hanya panik sekejap je lah, then I know what to do - pegi mekanik terus. Ganti cermin.
Tak perlu lah nak marah2 atau menyumpah2. Ada sikit lah dlm hatikan, tapi hapuskan segera lah!
Move on, agaknya adalah tu aku belum sempurnakan tuntutan. Kena muhasabah sikit nampak gayanya ni.
Oh cermin retak ni mcm ada iras lagu Shila Amzah - Patah Seribu. Mcm nilah rupa lagu ni.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, April 2, 2013

Bonanza from Mekah

Semalam ada hamba Allah beri saya hadiah yang sangat istimewa.
Katanya hadiah istimewa ini ialah untuk orang yang sangat istimewa.
Katanya 1 dalam 1 juta.
One in a million.

Istimewa sangatkah pengorbanan ini?
Penghargaan, hadiah dan pujian, memang tak pernah masuk dalam agenda saya.
Saya suka kawan saya kata semalam, ayatnya ialah Fi Sabillillah.
Jihad yang paling besar ialah jihad melawan hawa nafsu. Itulah peperangan sebenar.

Rezeki pulak bila dapat hadiah dari Mekah ni.
Tempat suci, amalan suci, insya Allah orang yg menerima hadiah akan terus berusaha menyucikan hatinya.
Ya Allah, jadikan Al-Quran ini cahaya dadaku, pengubat kesedihanku, sumber kekuatanku dan cahaya amalanku di akhirat kelak. Amin.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone