Tuesday, July 5, 2011

Senang Buat Pahala Berbanding Dosa

Dalam kitab karangan ulama' Sufi Syaikh Abd al-Shamad al-Jawi al-Falimbani yang bertajuk 'Jalan Kemuliaan Ahli Sufi'  telah diriwayatkan sebuah hadis oleh Anas r.a :

 Telah bersabda Rasulullah SAW "Apabila seorang hamba melakukan dosa, maka dituliskan atasnya."

 Maka bertanya seorang Arab Badwi :  "Jika dia taubat..?"

Maka Rasulullah SAW menjawab: "Jika dia taubat dihapuskan dosa itu daripadanya."

Badwi itu bertanya lagi: "Jika dia mengulanginya..?"

Rasulullah SAW menjawab: "Dituliskan pula atasnya."

 Badwi itu bertanya lagi: "Sampai bila..?

Rasulullah SAW menjawab: "Sehingga dia mengucapkan istighfar dan bertaubat kepada Allah Taala daripada dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Taala tidak pernah bosan mengampuni hamba-Nya hinggalah hamba-Nya itu bosan memohon keampunan daripada-Nya.

Apabila seorang hamba bercita-cita hendak melakukan kebaikan, maka malaikat yang di sebelah kanannya akan menuliskan baginya satu kebaikan, dan jika dia mengerjakan kebaikan itu , maka dituliskan pula baginya sepuluh kebajikan, yang kemudiannya  digandakan lagi menjadi tujuh ratus kali ganda oleh Allah Taala.

Sebaliknya, seorang hamba yang  bercita-cita hendak melakukan kejahatan, maka tidak dituliskan lagi baginya satu kejahatan. Jika dia telah melakukannya,

maka barulah dituliskan baginya satu kejahatan dan disebaliknya itu masih terbentang sebaik-baik kemaafan daripada  Allah 'Azza wa Jalla."

No comments: