Tuesday, November 25, 2008

Nak Kahwin ke Tak?

Kelakar lah kawan aku yg sorang ni. Tarikh kahwin dah nak dekat, dia jadik nervous pulak. She asked me to give 3 reasons why she should proceed with the marriage plan. Sebagai seorang yg berpengalaman berkahwin selama hampir 6 tahun, dan telah mengalami beberapa ujian berumahtangga, aku pun bagi lah 3 sebab yg aku rasa boleh meyakinkan dia untuk teruskan niat mendirikan masjid. Dalam Islam pon dah nyatakan byk sebab yg bagus2, tapi aku bagi dia 3 sebab yg berdasarkan perjalanan hidup aku sendiri.

3 sebab itu ialah:

1. Untuk dapat lebih byk pahala - setiap perbuatan yg menyenangkan hati suami, insya Allah akan dpt reward dari Allah. Hati pun senang. Kalau ditimpa ujian/kesusahan, anggaplah itu utk menguji keimanan. Suami hanya lah pengantara (medium for the test). This is my key to remain positive and motivated for my marriage.

2. As your companion - this should last till eternity, should he choose to remain loyal and good husband to you till the end. Again, there will be hilly adventures along the way, but at the end of the day, if all ends well, deep down in your heart you'll know that Allah created him to be your companion, the one to complete you (that's why I like Jerry Maguire - "You Complete Me").

3. It'll definitely expand you as an individual. There will be more challenges - emotional, physical, spiritual - with many parties - hubby, your own family, your in-laws, etc. You'll learn how to cope with all these challenges as time passes by. You will surely grow bigger as a person.

Aku rasa sebab2 di atas adalah sangat tinggi nilainya (korang nak kutuk, kutuklah :P). Aku pon tak sangka yg aku boleh bagi sebab2 yg sangat munasabah berdasarkan pengalaman hidup aku sendiri. Phuyoooo…Dan dengan sebab2 di atas, kawan aku yakin yg dia telah membuat keputusan yg selayaknya, Alhamdulillah…

Lagi satu kisah plak. Ada sorang kawan aku yg masih single mid 30’s, kesian dia. Hajat di hati nak kahwin, tapi hampir semua pompuan yg telah berkahwin nasihatkan dia tak payah la pening2kan kepala nak kahwin ni…buat nyusah jer, lelaki byk sgt yg hampeh sekarang..nak dapatkan yg criteria dia suka (alim, muka baik, memang baik – amat payah sekali…). So drpd kahwin dan pening, lebih baik tak kahwin dan tak pening..begitulah adanya cerita dia..keadaan yg amat menyedihkan..namun dia masih mencarik…dan mencarik…dan lagi..dan lagi…

Marriage indeed is a gamble. Nasib nasib beb. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Dua-dua untung, tapi satu timbul, satu tenggelam. Terpulanglah pada kepimpinan nakhoda kapal dan anak kapal yg taat perintah dan supportive. Lanun pun dah semakin byk, nakhoda senang sangat nak hilang fokus. Tak payah nak ke Teluk Aden Somalia, kat ofis pon dah berlambak. Cuma kena pandai identify ler.

Apa-apa hal, go back to basics of Islam. Kenapa kita digalakkan berkahwin? Apa tujuan perkahwinan? Kenapa cerai itu perkara halal yg paling dibenci Allah? Kenapa Allah benarkan poligami walaupon ianya paling dibenci isteri (rasa mcm nak tikam jer kot, tak pon “potong” the enabler…heh…heh…). Semuanya ada sebab dan hikmah yg tersembunyi. Kadangkala tak tercapai akalmu…

Senang cerita, kalau ada lagik lepas ni orang bujang/anak dara tanya aku nak kahwin ke tak, aku kata “Go on”. Kahwinlah. Cuma aku nak bagi peringatan sikit. Ujian Allah yg paling hebat adalah ujian dalam bentuk kasih sayang, melalui insan yg kita paling sayang (dah berapa banyak entry blog aku cerita ceriti pasal mende ni lah…) . Memang teramat perit dan tak terperi sakitnya. Sakit yg org lain tak nampak. Dia kes makan dalam...Kalau kita boleh lepas ujian ni with flying colors (mcm Nabi Ibrahim sanggup korbankan Nasi Ismail), alamatnya ujian2 lain mcm kacang putih jer you…itu belum masuk lagik bab kekasih lama carik you semula…hai…lagik pening…camne nak jadik seorang isteri/suami yg setia selamanya…payah tu…kekasih gelap vs. kekasih terang dan halal…huhuhu…

Pendek cerita, kalau tak mahu dilambung ombak, jgn berumah di tepi pantai.

So, nak kahwin ke tak?

4 comments:

umie zazzy said...

aku nk tambah 1 lg point : berkahwinlah supaya kita x lonely dihari tua nnti.. at least kita ada suami & anak2 yg leh jaga kita klu kita sakit..

Noraidalin Buang said...

Itulah harapannya..insya Allah makbul...semoga doa diperkenan yg Maha Esa supaya kita sentiasa bersama hingga ke akhir hayat. Dan juga, jgn ada parasit yg nyibuk nak numpang..heh..heh..

MatSalim said...
This comment has been removed by the author.
MatSalim said...

Eh nakhoda pernah nak kena tawan dengan lanun ker?